Monday 23 July 2012

bila abang polis suruh ketepi...

Assalamualaikum WbT.... first of all nak wish HAPPY RAMADHAN AL MUBARAQ =) 

hari ni dah pon 2 hari kita berpuasa kan...memandangkan hari jumaat cik mira diberi pelepasan keje luar @ kat rumah, cik mira pon spent 3 hari kat kampung halaman tercentaaaa....tapi ape kena mengena dengan abang polis lak ni??? hehehe...

nak dijadikan kisah, siang tadi cik mira kena drive sendiri dari kampung ke seremban... dalam perjalanan nak balik, cik mira kena tahan ngan polis...hahaha.... padan muko den!!! actually cik mira memotong...tapi kat jalan lurus plus 1 line je k.... tp kena tahan gak sebab cik mira masuk balik dalam Q kat double line....menggigil kepala lutut cek oii.

bodoh nye kete saga siput sedut tu...jalan lombab, den potong tak pepasal kono tahan! abang cik mira naik kete belakang, mataiiiiii!!! haha

bile dah kena tahan, en.polis tu pon mintak la ic & lesen..... pastu die tanye, "adik tau nape abang tahan adik?"...aku pon ngan muke sposennye sengihh jela...

pastu die cakap lagi, " adik memotong kat double line." ...tapi aku pon cepat la jawab " mane ade, saya potong kat line 1 je" sambil buat muka kerang busuk + seposen cik mira tu la....

die jawab balik, " memang la kat line 1, tapi masuk Q kat double line." .... aku pon diam, dah memang salah aku..... huhu

en.polis tu jalan-jalan pulak tengok roadtax kete then die tanye balik... " keje mane?" dalam hati aku, 'eleh...nampak sticker AIROD kat cermin la tu'.. tapi aku maniskan muka jawab la soklan dia "saya practical lagi...ni kete abang." .... soklan dia yang ni aku paling takle blahh, "habis tu, yg kat belakang tu anak ke?" sambil tunjuk kat my lably budak kecik ija n syira..... "takla, anak buah."....

en. polis tu pusing-pusing lagi....sambil belek-belek ic n lesen aku..... dah selesai pusing2 tu, dia tanya lagi, "  kalau abang saman adik 300 bole?" ... aku dengan buat muka kesiannya dari muka seposen dah jadi ,muka satu sen ni pon jawab la dengan berat hati, " nak buat camne, reda jela..." padahal dah terbayang RM300 bersayap terbang dari poket da ni.... nak buat camne, terima jela....takkan nak bagi rasuah plak....tak pepasal je kang jadi ribu-ribu....

tup tup en. polis tu hulur balik lesen aku dan cakap, " ok, la...gi lah.." ..... aku pon dengan rasa penuh terkejutnya tanya balik, " tak payah ke?".... dia jawab " tak payah la.... kalau orang tanya, diam2 je la.... tapi lain kali jangan buat lagi.".... hahaha....life reduced 10 years tau tak rasanya!!!!! pas cakap terima kasih kat polis tu aku pon blah la dari situ... tapi malunye aku rasa....aku rasa macam aku sorang je pakai kancil merah sepanjang jalan tadi....malu semua orang cam kereta tu!!!! rasa macam kereta tu la paling menyerlah kat jalan raya tadi... malu woooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dalam kereta pulak, anak buah aku tanya..." maksu, polis tu tak saman ke?"... aku pon dengan sengihnye jawab la, " tak pon.." ...rasa kerekkk sikit ye! huhu... dia tanya balik, "nape polis tu tak saman?".... jawapan aku senang je, " sebab maksu buat muka kesian + comel kat polis tu..." hahahakkkkk....perasan!

THE MORAL OF THE STORY, first, jangan cepat melenting bila dalam keadaan macam ni... cik mira paham, bila dalam situasi macam ni ramai orang mula panik... mesti nak tegakkan yang sendiri tak salah walaupun salah... yela, takut RM300 terbang ye tak??? cik mira pon sama la, nampak je polis tu, nampak jugak la RM300 bersayap! haha .... admit je...tapi admit bukan sebarang admit tau.

second, masa admit kesalahan tu buat sekali muka sekasihan yang boleh!!! biarlah dari muka seposen jadi 1 sen je.... sekesian yang boleh..... expressionism tu mesti ada dalam diri kita ni dan tonjolkan bakatmu bila diperlukan.....chewahhhh!  kalau boleh, sertakan sekali muka yang paling comel...dalam kes ni cik mira dikecualikan sebab muka cik mira memang dah comel.....hahahakkkk!!! mood perasan da sampai....hehe.. 

last but not least, bila orang dimmed kita...jangan buat bodoh je ye!!!!! especially di musim perayaan ni...haha...peringatan untuk diri sendiri dan orang lain! hehe ... jangan nak memotong biarpon kete depan lembab bak siput tutt* macam saga yang cik mira potong tadi ye!!! 

ala, polis tu pon manusia biasa...pandai2 la deal dengan dia.... jangan bagi dia marah je...follow the flow...yang paling penting ekspresi muka tu ye.... kalau nak masuk kelas lakonan boleh la jumpa dengan cik mira dulu k...hehe

last word from cik tulip merah... pandu cermat, jiwa selamat...ingatlah orang tersayang! peace Y!

sekadar gambar hiasan!!!



2 comments:

  1. Mane butang like mira???

    Kenyit mata eh kt abg polis tu smpi dia x jd saman....haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...... tak kenyit pon...sengih je....haha

      Delete

mari menconteng (~*,)