Tuesday 17 January 2012

ko keje ape erk lepas grad nanti?????

waaa.....selamat pagi semua....selamat hari lahir untuk yg celeb bday ari, untuk yg nak nikah tu....selamat pengantin baru aku ucapkan!!!! ngeh3...dikelapangan yg masih ade sementara menunggu kehadiran paper plant systematics kamis ni, aku masih sempat nak merepek meraban kat sini ye......

actually, aku mendapat inspirasi nak post entry ni pagi tadi...mase nak turun bus...aku amik shuttle bus dari luar,so, stop kat BHEP.....sume yg turun terus menghala ke arah fakulti2 diseberang sane macam fsgk, fskpm, fss n feb......toleh2, aku sorang je ke yg dok lintas jalan nak gi FSTS??? sian nye aku jalan sorang2, kalau ade boipren bole gak jalan berdua....heheh....

"kalau berdua tu mesti ade yg ketiga, iaitu SYAITAN!!"
....

ok, insaf jap....semalam sehari suntuk dengo lagu nasyid......Amira, hentikan merepek!!!

cerita diteruskan, aku pon ikut shortcut lalu kat Fakulti Kejuruteraan bukan kejururawatan ye...atau singkatannye FK....bile lalu kat situ, aku teringat time aku memule dapat offer kat sini....meroyan nak tukar amik engineering....disebabkan aku tak tau ape itu jurusan SAINS & PENGURUSAN SUMBER TUMBUHAN! mase first year pon belajar basic macam kat matric dulu,so, tak nampak hala tuju jurusan yg aku dapat ni.....

tetibe aku teringat kat seorang kenalan dari Kem Pintar bername Syazwan, tetibe je die tanye...."ko blaja skunk ni, ko keje ape lepas grad nanti???"...time tu aku memang tengah lost nak jawap....ntah pe aku merepek  time tu....sesungguhnye aku tak pernah meminta untuk dihantar ke sini & aku tak tau bahkan tak minat tentang ape itu   SAINS & PENGURUSAN SUMBER TUMBUHAN! bile dikenang-kenang balik, jawapan yg aku bagi sungguh tak matang & MEMALUKAN...

tapi sekarang aku dah tau nak jawab macam mane, sebab aku belajar.....learning process la katekan....

untuk kamu, kamu , kamu dan kamu yg selalu tanye soklan yg same.....aku jawap kat sini ye.

  1.  semua yg berkaitan dengan PENGURUSAN tentang pokok @ tumbuhan...:

    name pon pengurusan, kami belajar tentang keperluan tumbuhan, penjagaan tumbuhan juga untuk sumber tumbuhan....evrything tentang tanah, kandungan tanah, soil sampling, properties tanah, baja....pastu penjagaan tumbuhan macam weeds control & pest control...

    -so, sape yg minat keje2 macam ni bole keje dengan mardi, fama & peladang......atau pon buat bisnes sendiri bukak ladang atau nursery!!! =)


  2. SAINS dalam tumbuhan...:

    bile cakap pasal sains, mesti berkaitan biological properties of plants lerr..... berdasarkan pengalaman sebagai PLant Science student selama 3 sem ni, aku dah belajar pasal physiologi tumbuhan....
    korang akan belajar pasal system dalaman pokok, hormon, reproduction...
    Pastu   belajar nak buat herbarium plak dalam klas Plant Sys..  classify tumbuhan, kenal family die, species InsyaAllah boleh kenal gak...  tapi banyak lerr...
    blaja mycology anda akan tau pasal cendawan atau fungi....

    -sape yg minat keje2 cam ni boleh keje dalam lab buat research.....kalau nak keje kat herbarium UNIMAS pon bole sajaaa.... nak sambung study untuk jadi ahli botani pon ok jerrr....=)


  3. SUMBER tumbuhan...:

    saye suke bile belajar pasal hutan.....seronok!!!! anda juge akan belajar pasal perkayuan....dan macam2 yg berkaitan pasal ni......

    -anda digalakkan untuk berkerja dalam bidang forestry, dan pilihan paling common orang bagi adalah FRIM.....=)


sememangnye saye dah tak meroyan untuk bertukar ke bidang kejuruteraan....huhu sebab makin lame makin seronok....jurusan ni jugak selalu keluar masuk hutan dan dekat dengan alam semulajadi...so, I LOVE IT!!!


harap2 dapat menggenggam segulung ijazah dalam masa 3 sem lagi....InsyaAllah....

/bye


1 comment:

mari menconteng (~*,)