Tuesday 18 October 2011

Rase Macam Jatuh Cinta... =P

Agaknye,ni lah rase jatuh cinta kot....huhu....jangan salah anggap, bukan cinta dengan lelaki tapi cinta dengan course aku ni bile dah masuk tahun kedua ni.....Almaklumla, 1st year kite belajar benda2 basic macam kat matric dulu...pastu belajar statistics plak...aku jadi anti dengan math sejak Addmath aku dapat B dalam SPM dulu...langsung macam tak minat lagi...hurmmmm...

bile dah masuk 2nd year ni, baru belajar benda2 yang related dengan kursus yang aku amik....Almaklumla, name kursus pun Sains & Pengurusan Sumber Tumbuhan atau common name kat Unimas ni orang panggil Plant Science...so, aku dah start belajar pasal pokok, hutan, tanah, pest management....maka rase macam seronok plak skang ni.... tu yang kate rase macam jatuh cinta.... tengah angau dengan speciment, report, tutorial, kuiz...rase macam bersemangat plak belajar...disebabkan hal ini jugak la, aku semakin mampu untuk terima kenyataan bahawa aku ditempatkan disini....jauh dari family, name kursus yang tak familiar, kerjaye ape nak pilih pas grad punye pasal la aku jadi macam payah sikit nak adapt kat sini....

lagi satu hal yang buat aku rase macam best pasal kursus aku sebab aku boleh masuk hutan selalu....aku memang suke masuk hutan...memandang kan 30hb okt - 3hb nov ni kursus aku yang merangkumi 5 subjek teras ni akan masuk hutan untuk buat amali, aku pun dengan ter'excited'nye dah prepare awal2 nak masuk hutan...huhu....atleast pas ni kalau masuk hutan lagi, aku dah ade kelengkapan sendiri...rase tak sabo plak nak masuk hutan....

oleh itu, dengan ini aku sharing2 la dengan sesape yang sudi bace blog aku macam mane aku terjatuh cinta pada amali kali pertama ni.....=) ni waktu amali buat soil profiling....


proses menggali lubang untuk tengok soil horizon
gagah betul abang lab assistant tu + control macho depan kitorang..huhu

ni lecturer kitorang, Dr. Effendi...lagi gagah...huhu

bagi instruction suh dekat...

beg yang Dr effendi pegang ni berharga berbelas ribu....nampak je usang, tapi dalam die...ish3

amali bermula....

dah gali pakai cangkul, bersihkan permukaan horizon tanah...

amik ukuran kedalaman tanah, pastu ketebalan setiap horizon.

potong akar2 pokok yang terkeluar.

potong lagi..

mule mengeluarkan manual sheet untuk description.

yang lecturer tu pegang namenye 'penetrometer'...harga seunit RM12000
fungsi alat tu untuk tentukan kekuatan tanah.

cucuk kat tanah untuk 3 kali, pastu amik average reading n record.

label kawasan yang dah dipilih. 
*ini adalah sudut yang salah dalam soil profiling kalau nak amik gambo..hehe

amik sample besar ni pas tu jatuh kan untuk test kekuatan tanah &
bentuk yang terhasil bile dah pecah.

tangan yang comel....hihi

GAMBAR2 DIBAWAH INI ADALAH TIDAK TERMASUK DALAM PROSEDUR AMALI!!!
AMARAN KERAS : TIDAK AKAN DILAYAN SAMA SEKALI JIKA DILAMPIRKAN DALAM REPOT....HUHU
 *currently as FB profile picture...hehe

 ngan cikgu aerobik kat dalam hutan....

 ni plak guru beso @ nad @ nadroul afidi...

kelas ni kot yang buat aku rase tak ngantuk sebab lecturer die suke pusing2 n lompat2 kat depan time ngajo...kalo ngantok gak tak tau la nak kate apo..... peace!!!!































No comments:

Post a Comment

mari menconteng (~*,)